Case
Nogen af fagene på H1 Data varer kun 5 undervisningsdage, hvoraf den sidste
dag hovedsageligt er afsat til en afsluttende prøve (summativ evaluering). Dette medfører, at et temmelig omfattende og svært tilgængeligt indhold skal læres på meget kort tid, hvor både teori og praksis skal indgå. Det er meget svært at nå på en tilfredsstillende måde. Det er ikke muligt at øge mængden af undervisningsdage/lektioner (rammefaktorer).
Hvad
Jeg vil undersøge, om det ved hjælp af digital teknologi, er muligt at udnytte den korte tid eleverne har bedre, indenfor de givne rammer (bedre ressourceanvendelse).Hvorfor
Fagene på H1 er baseret på en 37 timers arbejdsuge, hvoraf eleverne typisk kun opholder sig omkring 26,5 timer om ugen på skolen. Resten af tiden (ca 10 timer/uge) skal bruges hjemme. Jeg har erfaret, at mange af eleverne ikke bruger denne tid. Min fornemmelse er, at en væsentlig faktor her er manglende motivation (drivkraft) hos eleverne.Hvordan
6-7 minutters videoer efterfulgt af spørgsmål/quizz/lille opgave dels for at aktivere eleverne og dels anvende svarene til formativ evaluering af forståelse af stoffet. Her er der flere muligheder som f.eks. Kahoot, H5P og Socrative. Jeg har valgt at se nærmere på Kahoot. Evt. ser jeg også på Socrative.
Jeg har ikke før anvendt Kahoot! Men jeg har hørt fra mine elever om det, og de synes, at det er enorm fedt
SvarSlet